Central Hotels & Resorts vermindert voedselverspilling met twaalf procent

August 27, 2025

Central Hotels & Resorts paste een reeks maatregelen toe die vooral in de keukens zichtbaar zijn. Door digitale monitoring kregen chefs inzicht in hoeveel eten daadwerkelijk werd geconsumeerd, waardoor beter kon worden afgestemd op de vraag. Buffetten werden beperkt en gasten kregen vaker de keuze uit flexibele porties. Zo werd onnodige productie en verspilling vermeden zonder dat dit ten koste ging van de beleving.

Het bedrijf voerde tegelijk een afvalscheiding door die verder gaat dan enkel voedsel. Organisch materiaal wordt afgevoerd naar Dubai’s Waste-to-Energy-faciliteit, waardoor het niet meer op stortplaatsen belandt. Deze aanpak zorgde voor een extra besparing op verwijderingskosten. Plastic wegwerpartikelen verdwenen uit de hotels en maakten plaats voor alternatieven van plantaardige vezels.

De positieve effecten waren merkbaar bij zowel gasten als medewerkers. Reizigers waardeerden de verbeterde kwaliteit van maaltijden en de transparantie rond duurzaamheid. Werknemers gaven aan meer trots te voelen in hun werk doordat zij een actieve rol spelen in het terugdringen van verspilling. Het draagvlak binnen de organisatie bleek daardoor groter dan verwacht.

De hotelgroep ziet deze eerste resultaten als startpunt voor bredere ambities. Na het succes van de voedselinitiatieven staan nu ook energie- en waterbeheer op de agenda. Daarbij wordt onderzocht hoe hotels minder afhankelijk kunnen worden van traditionele energiebronnen en tegelijk de operationele kosten verder omlaag kunnen brengen.

Voor gasten die milieuvriendelijke keuzes belangrijk vinden, laten deze stappen zien dat concrete verbeteringen mogelijk zijn zonder concessies aan comfort. Het bedrijf positioneert zich daarmee als een voorbeeld van hoe hospitality en duurzaamheid elkaar kunnen versterken.