Delta schrapt rechtstreekse vlucht tussen Brussel en New York
November 12, 2025
De verbinding met New York bestond al ruim dertig jaar en was vooral populair bij zakenreizigers en toeristen die rechtstreeks wilden vliegen naar de oostkust. Delta noemt veranderde marktomstandigheden en concurrentie op de route als reden om de lijndienst te beëindigen. De laatste vlucht naar New York vertrekt in de eerste week van januari, waarna alle capaciteit wordt ingezet op Atlanta.
Met de overstap naar Atlanta wil Delta het netwerk efficiënter maken. Vanuit die hub heeft de maatschappij honderden aansluitingen binnen de Verenigde Staten, van Florida tot Californië. Reizigers vanuit Brussel kunnen daardoor met één overstap vrijwel elke grote Amerikaanse stad bereiken. Voor Delta betekent dit een betere bezettingsgraad en minder afhankelijkheid van de relatief beperkte vraag naar een directe vlucht naar New York.
Voor Belgische reizigers verandert de situatie merkbaar. Wie rechtstreeks naar New York wil vliegen, kan nog terecht bij Brussels Airlines of United Airlines, die blijven vliegen naar respectievelijk JFK en Newark. Reizen met Delta betekent voortaan een overstap in Atlanta, wat de totale reistijd met enkele uren verlengt. Toch kan de nieuwe route aantrekkelijk zijn voor wie verder reist in de VS, omdat de overstap op een thuishub doorgaans soepel verloopt.
Brussels Airport verliest met het wegvallen van de New York-verbinding een herkenbare trans-Atlantische route. De luchthaven benadrukt dat het aanbod richting Noord-Amerika stevig blijft, met dagelijkse vluchten naar meerdere bestemmingen. De toevoeging van Atlanta compenseert volgens analisten deels het verlies van JFK, al speelt emotie mee: de route was jarenlang een vaste waarde in het schema van Delta.
Voor Delta past de wijziging in een bredere herstructurering van trans-Atlantische verbindingen. De maatschappij zet in op routes die beter aansluiten bij haar Amerikaanse netwerk, in samenwerking met partners als Air France-KLM en Virgin Atlantic. Daarmee verschuift de nadruk van symbolische bestemmingen naar strategische knooppunten die meer overstapverkeer aantrekken.