Luchtvaartmaatschappijen zien opnieuw sterke vraag naar luxe cabines
August 15, 2025
De vraag naar Business en First Class vluchten groeit wereldwijd sneller dan in Economy, met opvallende pieken in Europa, Noord-Amerika en het Midden-Oosten. Luchtvaartmaatschappijen breiden premiumcabines uit en passen prijzen aan op seizoenspatronen, waardoor ook meer particuliere reizigers instappen.
In de lounges op internationale luchthavens is het de laatste maanden merkbaar drukker. Steeds meer reizigers kiezen weer voor Business of First Class, en dat is terug te zien in de boekingscijfers. Vooral op routes tussen Europa en Noord-Amerika, maar ook in Latijns-Amerika en het Midden-Oosten, wordt het premiumsegment sneller gevuld dan de stoelen in Economy. Niet alleen zakenreizigers maken die keuze; ook vakantiegangers die willen bijbetalen voor extra comfort blijken vaker een stoel in de voorste cabines te reserveren.
De groei is het sterkst in regio’s waar het inkomensniveau hoog ligt en waar langeafstandsvluchten een groot aandeel in het verkeer hebben. In Europa steeg het aantal reizigers in de hogere klassen tot bijna veertig miljoen per jaar, waarmee het continent de grootste markt blijft voor premiumstoelen. Luchtvaartmaatschappijen spelen daarop in door meer capaciteit in Business en First Class aan te bieden, soms ten koste van stoelen in Economy. Opnieuw verschijnen er toestellen met uitgebreidere cabines, grotere stoelen en meer persoonlijke ruimte.
Ook prijsstrategieën veranderen. Maatschappijen passen hun tarieven aan op seizoenspatronen, waarbij in rustige zomermaanden meer aantrekkelijke deals beschikbaar zijn. Zodra de drukke zakelijke reisperiode in september aanbreekt, gaan de prijzen weer omhoog. Deze aanpak stimuleert particuliere reizigers om in rustige periodes te upgraden, terwijl in piekperiodes vooral de zakelijke vraag het aanbod vult. Het verschil in tariefstructuur tussen premium en economy wordt daardoor dynamischer dan voorheen.