Ryanair introduceert 'Prime'-abonnement voor frequente reizigers
March 24, 2025
Ryanair verrast opnieuw met een zet die rechtstreeks lijkt afgekeken van Amazon: het lowcostbedrijf introduceert een ‘Prime’-abonnement voor frequente reizigers. Voor €79 per jaar krijgen leden een pakket aan voordelen, zoals gratis stoelreservering, gratis reisverzekering en elke maand toegang tot twaalf exclusieve aanbiedingen. Volgens Ryanair kunnen veelvliegers hiermee flink besparen. Wie twaalf keer per jaar met de maatschappij vliegt, zou tot €420 voordeel kunnen doen. Zelfs voor wie maar drie keer per jaar reist, blijft er een potentiële besparing van €105 over.
Abonnement voor de prijsbewuste reiziger
Het model is duidelijk geïnspireerd op abonnementsdiensten in andere sectoren, waarbij klanten betalen voor extra gemak en voordelen. Door vaste reizigers aan zich te binden met een jaarabonnement, bouwt Ryanair verder aan klantloyaliteit in een markt die normaal sterk prijsgedreven is. Voor de budgetreiziger die regelmatig op pad gaat, kan het ‘Prime’-lidmaatschap een interessante berekening worden. Zeker nu bijkomende kosten – van handbagage tot stoelselectie – bij lowcostmaatschappijen steeds vaker de prijs opdrijven.
Exclusiviteit als extra lokmiddel
Opvallend: het abonnement is voorlopig beperkt tot 250.000 leden, volgens het principe ‘wie het eerst komt, het eerst maalt’. Die schaarste moet de aantrekkingskracht nog vergroten. Of het initiatief zal aanslaan, zal afhangen van hoe vaak reizigers echt gebruik kunnen maken van de voordelen.