Zakenreizen zijn weer helemaal in, maar moeten anders gedefinieerd worden
September 04, 2023
De Franse hospitality-gigant Accor zegt dat zakenreizen weer in trek zijn, maar we moeten ze opnieuw uitvinden met aandacht voor sociale en milieubewuste elementen.
In die geest heeft Accor samen met toonaangevende spelers in de branche gewerkt aan een nieuwe visie voor zakelijke reizen en bedrijfsevenementen na Covid-19. Het resultaat? "Zinvol reizen".
Volgens het "Business of Travel"-rapport van Accor zijn de uitgaven voor zakenreizen slechts 24 procent lager dan in 2019 en zullen ze naar verwachting tegen 2024 weer op het niveau van vóór Covid-19 zijn.
Sterker nog. Volgens een Accor-enquête verwacht 57 procent van de respondenten dat het reisbudget in 2024 hoger zal zijn dan in 2023.
Wat je nog meer moet weten:
- 54 procent van de zakelijke klanten zegt dat ze koolstofemissies bovenaan hun lijst van maatschappelijk verantwoorde prioriteiten hebben staan.
- Leveranciers die duurzaam presteren in 2024 zijn superbelangrijk bij het kiezen van hotels.
- Vergaderingen worden steeds meer met ontspanning en plezier gecombineerd.
- Jongere werknemers houden van zakenreizen met een vleugje ontspanning, maar die trend verspreidt zich over alle leeftijdsgroepen.
- 67 procent van de ondervraagden heeft hun zakenreizen in 2022 verlengd voor eigen vakantie.
- Last but not least, technologie moet gebruiksvriendelijk zijn en het hele proces verbeteren.